Junassa on hauska matkustaa – Tansaniasta Sambiaan
Kahden naisen hullu idea on
matkustaa junalla halki Tansanian ja Sambian. Victorian putoukset
Livingstonessa on matkan määränpää. Itse asiassa ajatus junamatkasta syntyi jo
vuosia sitten kun tuttavani teki saman junamatkan. Tiedossa on että matka vie
pari vuorokautta. Ostamme siis liput Dar es Salaamista Kapiri Mposhiin. Lippu
maksaa ykkösluokassa noin 35euroa. Hassua mutta samalla summalla et pääse edes
Mikkelistä Helsinkiin. Kapirista kestää vielä kolme neljä tuntia Sambian
pääkaupunkiin Lusakaan. Nämä afrikkalaiset ajat tuppaavat aina venähtämään.
Niinpä 48 tunnin luvattu matka vie 56 tuntia, mutta se ei ole paljon. Juna ei
hajoa kertaakaan matkan aikana. Se on jo jotain. Tansanian puolella se pysähtelee
vähän väliä jokaisella pienellä asemalla. Itse asiassa tämä juna ei tunnu
junalle ollenkaan, pikemminkin loikkaavalta sammakolta. Olemme varautuneet
ykkösluokan hytillä. Se on vaatimaton, mutta kelpaa meille mainiosti.
Hyttikavereita meille ei tule, joten tilaa riittää ja se on loistojuttu. Hytti
on ajan patinoima nuhruisine viltteineen ja torakoita joutuu listimään
urakalla. Silti se tuntuu kodikkaalle ja uni tulee mainiosti. Junassa on
ravintolavaunu joten evästäkään ei tule puuttumaan. Olen tosin varautunut ettei
sitä ole. Kun tein junareissun Pirjon kanssa Kiovasta Jaltalle, oli matka
ikimuistoinen. Meillä oli eväänä vesipullo ja junassa ei ollutkaan ravintolaa.
Sen reissun jälkeen päätin, et ilman evästä ei yli yön matkoja tehdä. Toki
meidät syötettiin ja juotettiin junassa vieraanvaraisten ukrainalaisten
toimesta.
Maissipuuro valmistuu junan keittiössä |
Kanankoipea ja maissipuuroa
Junassa on erikseen baari ja
ravintolavaunu. Paikalliset miehet ovat linnoittautuneet ensimmäiseen
vaihtoehtoon. Huomaamme edustavamme vähemmistöä yhden afrikkalaisnaisen
lisäksi. Ravintolavaunun tarjonta tulee lähes kolmen junassa vietetyn päivän
aikana kovin tutuksi. Kanankoipea ja riisiä, vaihtoehtona ranskalaisia tai
nhishiä, paikallista maissipuuroa, jota syödään sormin. Se on halpaa
perusruokaa, samanlaista kuin ugali Keniassa. Ravintolassa on oma tunnelmansa,
pöydillä on räikeät muoviliinat ja keittiössä tosi kuuma. On mahtavaa istua ja
katsella ohikiitäviä maisemia. Afrikan maaperä on punainen ja paikoitellen erittäin vihreä. Tosin kolmessa päivässä ikuinen kanankoipi alkaa
maistua puulta. Onneksi rakas pikkusiskoni ei ole matkassa. Luukana olisi
palautettu keittiöön alta aikayksikön.
Reissussa rähjääntyy
Vaunuosaston hyttiemäntänä
toimii Obiga, joka varoittelee meitä avaamasta ikkunaa omin päin. Tietysti
menen avaamaan sitä omin päin ja luukku tulee sormille. Saan omani pois, mutta
Ulliksen peukalo jää väliin ja menee oitis ikävän mustaksi. Ikkunoissa on
kummallisia patentteja, kuten puutikkuja ja kiviä, että ne pysyvät ylhäällä.
Vaarallisen näköistä touhua, sama on sähköjohtojen kanssa. Kolme päivää junassa
ja olo alkaa tuntua rähjäiseltä. Yhtenä päivänä onnistun pesemään tukan
lavuaarissa. Se käy yllättävän helposti alkeellisissa pesutiloissa.
Muzungu, muzungu
Alkumatkasta Tansanian
puolella jossain lähellä Morogoroa näemme kaksi norsua, mahtava näky, joka
aiheuttaa riemunkiljahduksia. Toinen norsuista on ihan lähellä junaa. Aranoloisia antilooppeja myös vilahtelee siellä täällä. Joka
asemalla toistuu sama kaava. Lapset kiljuvat iloisina vilkuttaen. Kaupustelijat
yrittävät myydä junamatkailijoille jotakin evästä, hedelmiä, samosoita ja
juomia. Erityisesti lapset näyttävät odottavan joka kylässä junan tuloa.
Sambian puolelle tultaessa lapset vaikuttavat vakavimmille. Tuntuu että
siirrymme astetta köyhempään maahan. Köyhyys paistaa risoista vaatteista ja
paljaista jaloista. Sambian puolella on kylmempi ja näyttää että lapset
hytisevät vilusta. Kaikki lapsille tarkoitetut tuliaiset on tietysti
Kampalassa, se harmittaa kun täällä olisi tarvetta. Muzungu, muzungu: huutavat
lapset vähän pelokkaan ja aran oloisina. Jospa valkoisen naisen kasseista löytyisi
jotain annettavaa.
Erilainen synttäripäivä
Syntymäpäiväni vietän
junassa. Kahvi on junasta loppu, onneksi meillä on oma purkki ja saadaan
nautittua mokat. Olut ei onneksi sentään pääse ravintolasta loppumaan.
Haaveilemastani kylmästä valkoviinilasillisesta ei ole tietoakaan. Nautin sen
sijaan matkalla Rosa Liksomin uutuuskirjasta Hytti numero kuudesta. Loistava
kirja, tosin ajatukset karkailevat välillä Siperiaan ja Ulan Batoriin. Vähän
erilainen on junamatka Moskovasta Mongoliaan halki Siperian. Se on kai vielä
joku päivä tehtävä.
Olympian matkaoppaan mukaan, tässä maassa on keski-ikä 37
vuotta ja se vähän mietityttää. Itse olen siis jo
yliajalla. Sambia avautuu meille vehreänä. Tasainen maa on täynnä viljelyksiä.
Pellot ovat valtavan kokoisia. Niissä viljellään sokeriruokoa, tupakkaa,
puuvillaa, maissia ja vihanneksia ja jopa riisiä. Sambia on harvaanasuttu
naapureihinsa verrattuna, vain kaksitoista miljoonaa asukasta. Tietoni maasta
ovat tosi hatarat, lähinnä mieleen tulee Sambesi-joki ja Victorian putoukset. Junarata
mitä pitkin matkaamme on vuodelta 1975. Se helpotti sambialaisten rahtiliikennettä
ja matkustamista, erityisesti kaupankäyntiä, koska Sambialla ei ole pääsyä
merelle. Maa tunnetaan kuparin tuottajana. Yli puolet sen vientituloista tulee
kuparista.
Myöhään sunnuntai-iltana ,
noin kahdeksan tuntia myöhässä luvatusta aikataulusta, saavumme Kapiri
Mposhiin. Alkaa ikuinen taistelu bussikyydin hinnasta. Väsyneenä mutta
tyytyväisinä junamatkaan pääsemme vihdoin Lusakaan neljän tunnin bussimatkan
jälkeen.
Kulkeminen
Elämämme on jatkuva matka, syntymästä kuolemaan.
Maisemat vaihtuvat, ihmiset vaihtuvat, tarpeet muuttuvat,
mutta juna jatkaa kulkuaan.
Elämä on juna, ei asema.
- Paulo Coelho-
Hei, kiinnostaa tuo junailu sambiaan, tansanian puolella olen kyllä matkustanut mutta lähimatkailuakin haluaisin harrastaa:). Onnistuisiko lapsiperheeltä, jossa mukana pieniäkin lapsia?Mitä muodollisuuksia rajalla on? Voiko sinne, minne juna lopulta päätyy, jäädä yöksi vai onko matkaa jatkettava samantien bussilla?
VastaaPoista